Galleri Falkenbergs Konstskola
Från vänster till höger: Utan titel, kol, high flow acrylic och akryl på papper, 42 x 29,7 cm. Utan titel, high flow acrylic och markerpenna på papper, 58 x 42 cm. In to the woods, kol på papper, 42 x 29,7 cm.

Sylvia Påemius

Sedan lång tid tillbaka har jag i mitt konstnärskap arbetat med mina trasiga och trassliga erfarenheter av livet. Under mitt andra år på Falkenbergs Konstskola har livets svårigheter fått än mer utrymme för undersökning. Jag har arbetat mycket med relationer, anknytning, identitet och differentiering, både på ett personligt plan och i mitt konstnärliga uttryck.

Jag gillar att låta materialet få leva lite av ett eget liv på pappret eller duken. Då får jag vara fri och gränslös och se vart det tar mig. Jag trivs med att vara oförsiktig och se vad som kommer ut eller händer av en ”olycka”. Variation är viktigt i mitt arbete, så om jag har arbetat med många släta material under en period, exempelvis papper och kol, så går jag gärna över till grov struktur på duk, tjocka lager färg eller till att använda mycket vatten. Ibland inkorporerar jag sand i mina målningar och jag arbetar också gärna skulpturalt med metall.

Under mina två år på Falkenbergs konstskola har jag utvecklats både på ett personligt och konstnärligt plan. Under andra året har längre perioder varit avsatta för eget arbete, och genom detta har jag fått en öppnare syn på mitt konstnärskap. När jag tittar tillbaka på hur jag arbetade före mina studier och jämför med vad jag gör nu efter två år ser jag en positiv förändring. Jag har fått konfrontera mina förutfattade meningar om vad konst ska vara och omvärderat sättet jag ser på konst, min egen såväl som andras. Det har fått mig att inse hur lite jag vet och hur mycket mer jag vill lära mig.

e-post: sylvia.poemius@gmail.com

instagram: sylvia.paemius.art